Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Cold brew - nowa metoda parzenia herbaty?

2024-05-21
Cold brew - nowa metoda parzenia herbaty?

Cold brew to specjalna metoda przygotowania herbaty, polegająca na ekstrakcji herbaty za pomocą maceracji, czyli “parzenia” jej na zimno: liście, zamiast gorącą wodą, zalewamy zimną. Przygotowany w ten sposób napój jest słodszy i ma znacznie więcej witamin. Bogactwo aromatów może sprawić, że nasza ulubiona sencha czy earl grey ujawnią nowe smakowe oblicze.

Właściwości herbaty “parzonej” na zimno

Herbata parzona w zimnej wodzie zawiera znacznie mniej kofeiny, katechin i polifenoli niż tradycyjny napar herbaciany. W przygotowywanej taką metodą herbacie jest więcej antyoksydantów, które wpływają na prawidłowe działanie układu odpornościowego i mniej teiny, której pobudzające właściwości w większych ilościach mogą negatywnie wpływać na organizm.

Cold brew vs. herbata mrożona

Wbrew pozorom herbata mrożona to wcale nie to samo, co cold brew. Różnica polega przede wszystkim na sposobie przygotowania, a co za tym idzie, również na uzyskanym smaku napoju.

Herbatę mrożoną przygotowuje się podobnie jak tą, zaparzaną tradycyjnie. Susz zalewa się gorącą wodą, a następnie schładza w lodówce bądź kostkami lodu. Przygotowując ice tea trzeba się liczyć z tym, że napój będzie miał charakterystyczną dla parzonych herbat goryczkę. Niewątpliwą zaletą jest krótki czas przyrządzenia takiego napoju. Gotowe przepisy na domową ice tea znajdziecie tutaj.

W przypadku cold brew, samo przygotowanie napoju jest szybkie i proste - wystarczy zalać liście zimną wodą. Czas oczekiwania na spożycie cold brew wynosi jedna kilka, a czasem nawet kilkanaście godzin, gdyż napój musi postać w lodówce aż do osiągnięcia odpowiedniej intensywności.

Warto jednak poczekać - uzyskany smak diametralnie różni się od tego, otrzymanego poprzednią metodą. Z czego to wynika? Gorąca woda sprawia, że aromaty i różne składniki zawarte w liściach herbaty uwalniają się szybciej, a co za tym idzie, do naparu przedostaje się też większa ilość teiny i tanin, garbników roślinnych, które odpowiadają za goryczkę w naparze. Zaparzona herbata jest przez to mocniejsza, a ta przyrządzona na zimno już tak nie pobudza. Z kolei zalanie suszu zimną wodą sprawia, że aromaty uwalniają się dłużej, ale za to w większej ilości, a napój zawiera niewielkie ilości teiny oraz ma delikatniejszy i słodszy smak.

Jak przygotować herbatę cold brew?

Nie ma żelaznej receptury, według której należy przygotowywać herbatę cold brew, gdyż każdy rodzaj suszu wymaga innej ilości wody i innego czasu parzenia. Zazwyczaj przyjmuje się, że w przypadku maceracji należy użyć dwukrotnie więcej suszu niż podczas klasycznego parzenia.

Do przygotowania herbaty metodą cold brew potrzebujemy więc ok. 2-3 łyżki herbaty na półtora litra wody. Do dzbanka lub butelki należy wsypać susz i zalać go zimną wodą (przefiltrowaną lub mineralną). Herbatę można wcześniej “obudzić” gorącą wodą - zwłaszcza jeśli jest to ciężko zaparzająca się odmiana (np. czarna czy zwinięty oolong). W tym celu na zaledwie kilka lub kilkanaście sekund zalewamy susz małą ilością gorącej wody, a następnie szybko go odcedzamy.

Następnie dzbanek z macerowaną herbatą przykrywamy i wstawiamy do lodówki na co najmniej 2-3 godziny. Czas “parzenia” zależy od naszych preferencji, jednak najczęściej zaleca się pozostawić napój w lodówce na całą noc. Dłuższe macerowanie pozwali herbacie nabrać więcej smaku, a także kofeiny. Herbaty zielone i białe będą potrzebowały mniej czasu niż herbaty czarne, owocowe i ziołowe.

Gotowy napar odcedzamy za pomocą sita lub french pressu. Dla dodatkowego orzeźwienia herbatę cold brew możemy podawać z kostkami lodu, owocami lata (np. truskawkami, malinami czy brzoskwiniami), cytrusami i ziołami (np. miętą, bazylią, melisą).

Jaka herbata do cold brew?

Do przygotowania naparu metodą cold brew sprawdzi się każdy rodzaj herbaty. Najodpowiedniejsze będą jednak zielonebiałe odmiany. Od nich też warto zacząć, gdyż w ich przypadku macerowanie wymaga najmniej czasu. Inne rodzaje herbat np. czarne, czerwone, owocowe czy yerba mate, również mogą stanowić doskonałą bazę do cold brew. Będą one jednak potrzebowały więcej czasu w lodówce. Na zimno możemy również przygotować herbaty ziołowe, które w ten sposób nie tylko zachowają, lecz nawet wzmocnią swoje prozdrowotne właściwości, jak dzieje się choćby w przypadku mięty.

Najważniejsze, aby do parzenia na zimno używać herbaty liściastej, dobrej gatunkowo i w formie sypkiej. Torebki ze zmielonym suszem nie nadają się do macerowania.

Cold brew kawa vs. herbata

Zarówno kawa, jak i herbata przygotowywana metodą cold brew ma sporą rzeszę zwolenników. Choć proces przygotowania obu napojów jest taki sam, różnią się one od siebie smakiem, jak i właściwościami oraz korzyściami dla zdrowia.  

Długi proces maceracji wydobywa z kawy delikatniejszy smak, eliminując gorzkie nuty i redukując kwasowość. Również w przypadku herbaty otrzymamy delikatniejszy napar o subtelniejszym smaku, pozbawionym goryczy.

Kawa cold brew oferuje mocniejszy zastrzyk energii. Podobnie jak klasyczna kawa, jest bogata w antyoksydanty, które pomagają zwalczać wolne rodniki i mogą przyczyniać się do zmniejszenia ryzyka wielu przewlekłych chorób. Mniejsza kwasowość kawy cold brew może być korzystna dla osób z wrażliwym żołądkiem.

W porównaniu z kawą, herbata cold brew ma mniej kofeiny, co czyni ją idealną opcją dla osób szukających łagodniejszej stymulacji. Parzona na zimno herbata zielona lub ziołowa może być doskonałym źródłem nawadniania i dostawcą cennych składników. Jest bogata w katechiny i inne antyoksydanty, które wspomagają pracę serca, redukują stres i wspierają metabolizm.

---

Podobne tematy:

Pokaż więcej wpisów z Maj 2024
pixel