Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Jaka herbata na sen? 5 herbat ułatwiających zasypianie

2024-02-16
Jaka herbata na sen? 5 herbat ułatwiających zasypianie

Zamiast spać, przewracasz się z boku na bok i liczysz barany? Wszyscy tego doświadczyliśmy. Walka z zasypianiem, ciągłe budzenie się lub po prostu zła jakość snu mogą sprawić, że czujemy się wyczerpani, rozdrażnieni i zupełnie nie do życia.

Kiedy nie możemy zasnąć, często sięgamy po relaksującą herbatę na dobranoc. Do herbat najskuteczniej ułatwiających zasypianie należą zioła i mieszanki ziołowe, które w naturalny sposób pozbawione są kofeiny. Dzięki zawartości olejków eterycznych, liści i kwiatów pochodzących z roślin o właściwościach uspokajających i wyciszających, mogą znacząco poprawić jakość naszego snu. Do ziół najczęściej stosowanych w tym celu należą melisa, rumianek, lawenda i mięta.

W wielu kulturach na całym świecie istnieją tradycje ludowe związane z ziołami i roślinami stosowanymi jako napary na sen. Były one zazwyczaj przekazywane z pokolenia na pokolenie i oparte na doświadczeniach przodków. Coraz częściej są one jednak poparte badaniami naukowymi, które sugerują, że niektóre zioła mogą łagodzić stres, napięcie i lęk, pomagać zasnąć oraz regulować cykl snu i czuwania.

Masz ochotę na relaksującą herbatę przed snem? Poznaj nasze ulubione herbaty na dobranoc.

1.    Rumianek

Rumianek był stosowany od wieków w medycynie tradycyjnej w celu łagodzenia niepokoju i zwalczania rozstroju żołądka. Suszone kwiaty i olejki eteryczne z rumianku były stosowane jako zioło lecznicze już w starożytnym Rzymie, Grecji i Egipcie.

Współczesne badania sugerują, że herbata rumiankowa ma wyjątkowo uspokajające działanie, dzięki czemu jest idealnym naparem do spożywania przed snem. Dzieje się tak, ponieważ rumianek zawierają substancje chemiczne (apigeniny), które wiążą się z receptorami GABA w mózgu, wywołując rozluźnienie, uspokojenie i  uczucie senności. Napar z rumianku najlepiej wypić około 45 minut przed snem, aby zmaksymalizować jego działanie uspokajające.

Herbata rumiankowa ma wiele innych korzyści zdrowotnych: zmniejszenie lęku, wspomaganie trawienia, łagodzenie bólów menstruacyjnych. Rumianek z Demmers Teahouse pochodzi z upraw organicznych. Jest naturalnie słodki i delikatny, dzięki czemu smakuje również dzieciom. Jeżeli masz ochotę możesz dla wzbogacenia smaku dodać łyżeczkę miodu.

Jaka herbata na sen? Rumianek wspaniale pomaga wyciszyć się przed snem

2. Lawenda

Podobnie jak rumianek, lawenda jest naturalnym ziołem, które działa na receptory GABA w mózgu, wywołując efekt uspokajający. Badania prowadzone są głównie z kierunku aromaterapii i wykazują pozytywny wpływ inhalacji olejkami eterycznymi na zasypianie i jakość snu.

Jednak picie herbaty z lawendy również wywołuje efekt relaksacyjny. Do jej przygotowywania używa się suszonych kwiatów, które zalewa się wrzątkiem. Taki napar również wydobywa cudowny aromat o działaniu wyciszającym i redukującym stres. Kwiatowy smak jest dodatkową zaletą herbaty lawendowej i uprzyjemnia chwile spędzone przy aromatycznej filiżance.

3. Rooibos

Rooibos jest naturalnie pozbawiony kofeiny i ma niską zawartość garbników, co czyni go idealną herbatą do picia przed snem. Jego kojące właściwości relaksują ciało, pomagają w trawieniu i ułatwiają zasypianie.

Herbaty rooibos mają słodki smak z subtelnymi miodowymi nutami, który doskonale sprawdzi się podczas wieczornego relaksu.

Chociaż herbata rooibos jest pyszna sama w sobie, możesz również wzbogacić jej smak dodając miód, cytrynę lub mleko. Jeśli masz ochotę na nieco słodszy relaks przed snem spróbuj rooibosa smakowego, np. waniliowego lub śmietankowo-truskawkowego – ma takie samo kojące działanie, z dodatkiem waniliowych lub owocowych nut smakowych.

4. Herbata z melisą i lipą "Good Evening Tea"

Kolejna ziołowa kompozycja, której przeznaczeniem jest wieczorny relaks, a co za tym idzie łatwiejsze zasypianie. Znajdziecie tutaj królową uspokajających naparów – melisę oraz kwiaty lipy, które wykazują podobne właściwości. Te dwa składniki świetnie się uzupełniają swoim wyciszającym działaniem na organizm i stanowią naturalny środek wspomagający sen i poprawiający jakość odpoczynku nocnego.

W herbacie ziołowej „Good Evening Tea” znajdziecie również jabłka, skórkę dzikiej róży, hibiskus, trawę cytrynową oraz skórkę pomarańczową. Wszystkie te składniki po zaparzeniu tworzą napar o lekko kwaśnym smaku z nutą cytrusów.

5. Herbata z melisą i szałwią "Spokojny Sen"

Mieszanka ziołowa, która została stworzona z myślą o wspomaganiu zasypiania i snu. W jej składzie znajdują się zielony owies, szałwia, melisa, jabłka oraz cząber – wszystkie komponenty pochodzą zaś z upraw ekologicznych, co wpływa na jej wysoką jakość.

Spośród ziół występujących w herbacie „Bio Spokojny Sen” wyróżnić należy przede wszystkim melisę – to właśnie ona znana jest najbardziej ze swojego działania uspokajającego a jej spożycie może poprawić jakość snu i skrócić czas potrzebny na zaśnięcie. Również szałwia oraz cząber wykazują właściwości redukujące stres, co z pewnością przekłada się na dobry sen. Dodatek zielonego owsa oraz jabłka wzbogacają smak mieszanki o trawiaste i owocowe nuty.

Jakich herbat unikać przed snem?

Tradycyjne herbaty - herbata czarna, zielona, biała, oolong czy pu erh - są wytwarzane z liści krzewu herbacianego Camellia sinensis i zawierają teinę (kofeina), czyli naturalny stymulant o właściwościach pobudzających. Należy ich unikać wieczorem, a przy zwiększonej wrażliwości na kofeinę, również późnym popołudniem. Zasada to dotyczy również zawierających kofeinę yerba mate oraz matcha. Każdy organizm może oczywiście inaczej reagować na stymulanty, ale bezpieczniej jest zrezygnować z nich wieczorami.

Więcej o wpływie kofeiny na nasz organizm oraz różnicach między teiną a kofeiną znajdziesz w artykule Teina a kofeina - Na czym polega różnica?

Herbaty na lepszy sen

Co powiesz na to, aby filiżanka pysznego gorącego naparu stała się nieodłącznym elementem Twojego wieczornego rytuału? Picie herbaty przed snem pomoże Ci się wyciszyć, zrelaksować i lepiej spać. Pamiętaj, aby wybierać bezkofeinowe herbaty ziołowe. Eksperymentuj z różnymi mieszankami, aromatami i smakami, aż znajdziesz swoją ulubioną herbatę na sen.

Pokaż więcej wpisów z Luty 2024

Polecane

Good Evening Tea

Good Evening Tea

28,80 zł brutto
BIO Rumianek

BIO Rumianek

28,50 zł brutto
Lawenda

Lawenda

19,20 zł brutto
BIO Spokojny Sen

BIO Spokojny Sen

29,70 zł brutto
pixel